جمعه , 29 مارس 2024
شما اینجا هستید نت آهنگ » فروشگاه موسیقی انلاین » نرم افزار آموزش نت خوانی برای کامپیوتر

نرم افزار آموزش نت خوانی برای کامپیوتر

سلفژ و تمرینات وابسته به آن یکی از ضروری ترین بخش هایست که هنرجویان موسیقی و یا حتی نوازندگان حرفه ای برای پیشرفت و یا حفظ توانایی در خواندن، نوشتن و اجرای موسیقی به آنها نیاز دارند. تمرینات سلفژ را می توان به چند بخش تقسیم کرد که شامل ریتم خوانی (Rhythm Training)، نت خوانی (Sight Reading)، تربیت گوش (Eear Training) و سرایش (Singing) می باشند.


نرم افزاری که در اینجا معرفی شده نسخه شماره ۱ تمرینات نت خوانی است که به صورت دانلودی در اختیارتان قرار گرفته است. این نرم افزار بیشتر برای ساز پیانو طراحی شده است ولی با این وجود هنرجویان سایر سازهای موسیقی (به جز سازهای محدوده آلتو) می توانند از آن برای تمرینات نت خوانی بهره ببرند.طریقه استفاده از این نرم افزار به این ترتیب است که کامپیوتر به صورت تصادفی نت هایی را روی صفحه نمایش به شما نشان می دهد و شما باید نت نشان داده شده را تشخیص داده و بر روی دکمه متناظر آن کلیک کنید. در شکل زیر نمای کلی نرم افزار را مشاهده می کنید:

نرم افزار نت خوانی

عملکرد بخش های مختلف برنامه به ترتیب شماره به شرح زیر می باشد:

۱- خطوط حامل و نت ها

۲- دکمه های نت

۳- نمایشگر تعداد نت های انتخاب شده درست و نادرست

۴- ارزش گذاری نت خوانی با نمایش ستاره

۵- نمایش نت جدید

۶- انتخاب کلید و محدوده نت ها

۷- راهنمای نت ها روی خطوط حامل

۸- تنظیمات زبان نت ها و زمان سنج

۹- فعال و غیر فعال کردن صدا

۱۰- زمان سنج

اکنون به شرح هر یک از این بخش ها می پردازم:

۱- خطوط حامل و نت ها

در این بخش نت های جدید نمایش داده می شود و شما باید با دیدن هر نت و تشخیص آن بر روی دکمه متناظر آن کلیک کنید. بسته به اینکه شما چه کلید و محدوده ای را انتخاب می کنید، نت های نمایش داده شده متفاوت خواهند بود.

۲- دکمه های نت

پس از تشخیص نت های نمایش داده شده باید بر روی این دکمه ها کلیک کنید. شما می توانید زبان نمایش نام این نت ها را از بخش تنظیمات تغییر دهید.

۳-نمایشگر تعداد نت های انتخاب شده درست و نادرست

دو نمایشگر بالای صفحه نشان دهنده تعداد نت های درست و نادرست انتخاب شده در هر لحظه می باشند.

نت خوانی کامپیوتر

در میان این دو نمایشگر یک دکمه تنظیم مجدد قرار دارد که با کلیک بر روی آن مقادیر این دو نمایشگر صفر خواهد شد.

۴-ارزش گذاری نت خوانی با نمایش ستاره

آموزش خواندن نت موسیقی

 

در صورتی که بخواهید سرعت و دقت نت خوانی خود را ارزیابی کنید باید از ابزار زمان سنج استفاده کنید. پس از به پایان رسیدن زمان مشخص شده، کیفیت نت خوانی شما به دو طریق نمایش داده می شود:
۱- عدد امتیاز
۲- نمایش ستاره
امتیاز شما با محاسبه تعداد نت های درست و نادرستی که انتخاب می کنید محاسبه می شود. بسته به اینکه چه امتیازی کسب می کنید ستاره دریافت می کنید. به عنوان مثال اگر بتوانید در مدت یک دقیقه ۶۰ نت درست را انتخاب کنید این بدان معناست که شما توانسته اید به طور متوسط در هر ۱ ثانیه یک نت را درست انتخاب کنید. در این صورت امتیاز شما ۱۰۰۰ بوده و ۵ ستاره کامل دریافت خواهید کرد.

۵-نمایش نت جدید

نت گرد

با هر بار کلیک بر روی این دکمه نت جدیدی متناسب با محدوده ای که انتخاب کرده اید بر روی خطوط حامل نمایش داده می شود.

۶-انتخاب کلید و محدوده نت ها

کلید سل

با کلیک بر روی این دکمه به صفحه انتخاب محدوده نت ها وارد می شوید

نرم افزار یادگیری نت پیانو

در این بخش ابتدا می توانید کلید مورد نظرتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال شما می توانید کلید سل، فا یا هردو کلید را انتخاب کنید. برای این کار کافیست بر روی دکمه روشن و خاموش آنها کلیک کنید.

نرم افزار نت خوانی

پس از روشن کردن کلید مورد نظر باید سطح مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید. برای این کار بر روی یکی از کلید های ستون Levels کلیک کنید. هرچه عدد بیشتری را انتخاب کنید سطح سوالات و در حقیقت محدوده نت های روی حامل که از شما پرسش می شود سخت تر خواهد شد. با انتخاب یک سطح، حد بالا و پایین محدوده نت ها با کمک دو نت گرد بر روی حامل نمایش داده می شود.

پس از انتخاب کلید و محدوده نت ها می توانید بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا این تنظیمات بر روی سیستم شما ذخیره شوند. در این صورت با هر بار ورود به برنامه نیاز به تنظیم مجدد این بخش نخواهید داشت.

نرم افزار یادگیری نت موسیقی

با کلیک بر روی دکمه تنظیمات اعمال شده و به محیط برنامه بازمی گردید.

 

نت موسیقی

۷-راهنمای نت ها روی خطوط حامل  علامت لامپ

کلید فا

با کلیک بر روی این دکمه راهنمای نت ها روی حامل فعال می شود. به کمک این راهنما می توانید نت های روی حامل را شناخته و از بر کنید:

نت آهنگ

شماره های مشخص شده در راهنمای خطوط حامل بیان گر شماره خطوط اصلی و خطوط کمکی بالا و پایین حامل می باشد.با کلیک مجدد بر روی دکمه راهنمای خطوط، این راهنما غیر فعال می گردد.

۸-تنظیمات زبان نت ها و زمان سنج

کلید فا

با انتخاب این دکمه به بخش تنظیمات زبان نت و زمان سنج وارد می شوید

نت موسیقی نت آهنگ

در این بخش می توانید سیستم نام گذاری نت ها و مقدار زمان سنج را بسته به نیازتان تغییر دهید. در اینجا نیز می توانید با کلیک بر روی دکمه ذخیره  تنظیمات انتخاب شده را به عنوان تنظیمات پیش فرض بر روی سیستم ذخیره کرده و با کلیک بر روی دکمه  تنظیمات را اعمال کرده و به محیط برنامه بازگردید.

۹-فعال و غیر فعال کردن صدا

صدای نت های موسیقی

با کمک این دکمه می توانید صداهای برنامه را فعال و غیر فعال کنید

۱۰-زمان سنج

ابزار زمان سنج برای ارزیابی سرعت نت خوانی طراحی شده است. با تنظیم مقدار زمان سنج در بخش تنظیمات می توانید مدت زمان کارکرد زمان سنج را تعیین کنید. با فعال کردن این زمان سنج که از نوع شمارش معکوس می باشد می توانید معیار دقیق تری برای ارزیابی توانایی خود در خواندن نت ها روی خطوط حامل داشته باشید.

با کلیک بر روی دکمه اجرا  زمان سنج فعال می شود. با فعال شدن زمان سنج ابتدا سه بوق کوتاه به صدا در می آید تا شما آمادگی لازم برای شروع تست را کسب کنید. سپس زمان سنج شمارش معکوس را آغاز خواهد کرد. با به پایان رسیدن زمان مشخص شده زمان سنج با به صدا در آوردن زنگ پایان زمان تست را اعلام می کند. شما می توانید با کلیک بر روی دکمه شروع مجدد  زمان سنج را به مقدار اولیه خود برگردانید. برای توقف موقت زمان سنج بر روی دکمه  کلیک کنید.

استفاده از صفحه کلید

با توجه به محدود بودن استفاده از ماوس و همچنین برای کسب امتیاز بیشتر، کاربران حرفه ای تر می توانند از صفحه کلید برای انتخاب نت مورد نظر کمک بگیرند. بدین منظور برای استفاده راحت تر و با پیروی از سیستم انگشت گذاری برای تایپ ده انگشتی کلید های زیر برای ورود نت ها انتخاب شده اند :

نت آهنگ نت دونی

برای پیدا کردن سریع وضعیت انگشت گذاری باید انگشتان اشاره دست راست و چپ را به ترتیب روی کلید های J و F که برجستگی کوچکی به صورت خط یا نقطه بر روی آنها وجود دارد قرار دهید. سپس سایر انگشتان را طبق شکل روی بقیه کلید ها بچینید. در صورت انتخاب نت نادرست، برای ادامه تست کلید Space را فشار دهید. همانطور که در شکل مشاهده می کنید دکمه های مرتبط با این کلید ها مشخص شده اند. نکته ای که در خصوص استفاده از صفحه کلید باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از این روش در صورتی مفید است که شما نام نت ها را حفظ باشید. در غیر این صورت شما ارتباط انگشتانتان روی صفحه کلید را با نت هایی که می بینید فرا گرفته اید نه نام خود نت ها را. بنابراین بهترین روش برای یادگیری نت ها استفاده از ماوس در شروع و به دست آوردن نتایج قابل قبول و سپس به کار بردن صفحه کلید برای به دست آوردن سرعت و مهارت بیشتر می باشد.

نرم افزار تمرین نت خوانی

مشخصات نرم افزار

حجم: ۳٫۲۵ مگا بایت

حداقل رزولوشن صفحه نمایش: ۷۶۸ * ۱۰۲۴

 

نکته به دلیل بروز رسانی نشدن این نرم افزار لینک دانلود حذف شده است .

 

در صورتی که احساس میکنید به نرم افزاری برای آموزش نت خوانی در کامپیوتر یا موبایل نیاز دارید در بخش نظرات نیاز خود را بفرمایید که نرم افزار جامعی را برای این کار با متد های روز برای شما ایجاد کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.